0% Complete
02144443008
info@cired.ir
صفحه اصلی
/
یازدهمین کنفرانس منطقه ای سیرد
شبیه سازی وتعیین علل عملکرد نادرست رله ها درفیدرهای فشارمتوسط ناشی ازرفتاربارهای سرمایشی خصوصا درشبکه های توزیع جنوب کشور وارایه راهکار مناسب جهت رفع آن
نویسندگان :
شهرام بردبار (شرکت توزیع برق استان فارس)
کلمات کلیدی :
رله ارت فالت،قطع همزمان،اتصال کوتاه،ولتاژ متقارن،بارتوان ثابت،مولفه های ولتاژ،ولتاژ نا متقارن
چکیده :
چكيده : بر اساس گزارش بانک جهانی تا ۴۰ سال آینده میانگین دما بین یک تا سه درجه سانتیگراد در مناطق شهری خاورمیانه افزایش خواهد یافت ودرحال حاضر گرمایش جهانی باعث افزایش زیاد درجه حرارت کل جهان بخصوص خاورمیانه وکشور عزیزمان ایران شده است وتحقیقات جامع هواشناسی تداوم و تغییر اقلیم در کل کشورراپیش بینی کرده است واین تغییرات تاثیر زیادی برمیزان والگوی مصرف برق مشترکین داشته وباعث ازدیاد مصارف برودتی مانند کولرهای گازی شده است واین روند درتابستان باشیب زیادی درحال افزایش است درحالی که کولرهای گازی جزء مصارف توان ثابت بوده که با کاهش ولتاژ ورودی افزایش جریان رادرپی خواهد داشت ومشکلات حفاظتی خاص خود را دارد ودرمواردی باعث عملکرد نادرست رله های منصوبه برفیدرهای فشارمتوسط میگردد بشكلي كه خطاي رخ داده برروي يك فیدر باعث ميگردد كه فيدرهاي همجوار كه ازيك باس بار تغذيه ميگردند نيز دچار خاموشي شوند در صورتي كه هيچ گونه خطائي بر روي خطوط ايجاد نشده وپس از مانور، وصل و برقدار ميگردندواین امردر استانهای جنوبی کشور مشکلاتی رادر پی داشته که دراین مقاله موردبررسی قرار گرفتهو تاثیر امپدانس مؤثر زمين در ترانسهاي فوق توزيع بعنوان یک راهکارجهت جلوگیری ازاین مسئله از نظر تئوري بررسی و دليل رخ دادن قطع همزمان مشخص میگردد وبا شبيه سازي يك پست نمونه با 4 فيدر فشارمتوسط خروجي نمودارهاي ولتاژ و جريان در هر حالت مورد تجزيه وتحليل قرار گرفته وضمن شبیه سازی شبکه با نرم افزار MATLAB – Power System علل این امرشناسایی میگردد وبا منحنی موارد واقعی که با دیتا لایگر برداشت شده است تطبیق داده میشود وپس از انطباق واطمینان ازصحت آن ، راهکار نهایی ارایه واجرا شد که باعث رفع این معضل گردید. و با نمونه واقعي اندازه گيري شده توسط دستگاههاي اندازه گيري منصوبه بر روي چندفيدر نمونه تطبيق داده می شود وراهكارهاي مناسب ارائه واجرامی گردد ودرنهایت درمی یابیم که درتنظیم رله ها میبایست رفتار بارهای سرمایشی نیز درنظر گرفته و در محاسبه مقدارجریان وزمان قطع رله ها لحاظ گردد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.6.2